ВИДИ
МИСТЕЦТВА
РОЗДІЛ
І. Графіка. Початок зоряного шляху
Урок
№4
Портрет
посланців Землі
Мета:
·
навчальна: ознайомити учнів з
портретним жанром у живописі, графіці, скульптурі, декоративному малюнку,
іконі; формувати здатність сприйняття художнього образу; навчити пропорційно
будувати обличчя людини, а також розміщувати портрет на аркуші паперу,
картинній площині; осягнення розмаїття
творчих проявів, бачень і розумінь дійсності;
·
розвивальна: розвивати відчуття
простору, спостережливість, зорову пам'ять, образне мислення, уяву; розвивати
радість відкриття для себе чогось нового, творчого самовираження, визначення
власного місця та усвідомлення неповторності й унікальності інших;
·
виховна:
естетичне ставлення до творів мистецтва, здатність цінувати національну
самобутність і культурну спадщину України як невід'ємну складову
загальнолюдської культурної скарбниці.
Тип
уроку: комбінований
Методи
та засоби: вербальний, наочний, технічний, дидактична
гра «Вірю –невірю».
Оснащення:
·
Зоровий
ряд: персуна «Козак Байда», т,Г,Шевченко «Автопортрет»,
Погруддя «Ніфертіті», Мірон «Дискобот», Леонардо да Вінчі «Мона Ліза»,
Д.Веласкес «Інфанта Маргарита».
·
Музичний
ряд:Л.Бетховен
«Повітря», «Соната 14».
·
Обладнання:
персональний комп’ютер,носій із записами класичних творів.
·
Матеріали
та інструменти:
альбом, простий олівець, фломастер,
туш, перо, гумка, ножиці, кольоровий папір – для учнів; презентація навчального
матеріалу до уроку для вчителя;
ХІД
УРОКУ
І.
Організаційний момент (перевірка готовності класу до уроку,
вітання)
Створення
позитивного настрою уроку:
- Ви нині такі гарні!
- Подивіться один на одного, посміхніться один одному, зауважте, як зміниться ваш друг, коли ви йому посміхнетеся.
- Давайте дарувати іншим гарний настрій і віддавати частинку свого щастя. Адже це дуже просто - посміхатися всім, хто знаходиться поруч.
- Я сподіваюся, що гарний настрій і цікаве спілкування нам сьогодні будуть на користь і не зміняться до кінця уроку. Успіхів вам!
- Ви нині такі гарні!
- Подивіться один на одного, посміхніться один одному, зауважте, як зміниться ваш друг, коли ви йому посміхнетеся.
- Давайте дарувати іншим гарний настрій і віддавати частинку свого щастя. Адже це дуже просто - посміхатися всім, хто знаходиться поруч.
- Я сподіваюся, що гарний настрій і цікаве спілкування нам сьогодні будуть на користь і не зміняться до кінця уроку. Успіхів вам!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дидактична гра
«Вірю – не вірю»
-
Чи вірите ви, що
люди в давні часи писали листи один одному за допомогою піктограм?
(так,
письмо стародавніх часів нагадувало спрощені малюнки)
-
Чи вірите ви, що
слово піктографія походить від латинських
слів. pictus – маленький і грец. grapho – пишу?
(ні,
pictus – в перекладається з латині
як прикрашений)
-
Чи вірите ви, що
піктограми широко вживаються на
вітринах, рекламах, як дорожні знаки?
(так, в
дорожніх знаках, напрямах руху в аеропортах, спортивних абревіатурах
використовують стилізовані зображення живої природи)
-
Чи вірите ви, що
в Китаї і по сей день використовують одну тисячу знаків-піктограм для письма?
(ні, у повних словниках китайської мови налічується більше 40 тисяч
ієрогліфів, у сучасних текстах – від 2 до 5 тисяч).
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель.
От
і настав день прощання із планетою, родиною, друзями.
Незабаром – старт космічного корабля! Тут
необхідна ваша допомога: сьогодні ми будемо малювати портрет посланців Землі
перед відльотом. Адже саме малюнок, виконаний рукою художника, збереже для
наступних поколінь і документальність побаченого - сум від прощання з минулим та захоплення
від зустрічі з майбутнім.
ІV. Викладення нового навчального матеріалу
Розповідь вчителя. Портрет — (з французької – «зображення») - жанр
мистецтва з
зображенням однієї людини або групи людей, є одним із основних жанрів живопису,
скульптури, графіки. Необхідна вимога, яку висувають до портрета, — передача
індивідуальної подібності. Для цього художник виконує функцію своєрідного
оповідача, ретельно й послідовно відтворюючи не лише зовнішній вигляд
натурщика, але і його внутрішній світ, характер за допомогою вдумливого
психологічного аналізу зображуваної особи. Типологія портрета складалася
історично й визначалася в залежності від техніки виконання, особливостей
зображення персонажів Розвиток
портрета. Ікона
- парусна - портрет.
Парсуна - персональне зображення
персони, світської людини (кінець XV-XVI ст.). При їхньому написанні використовують прийоми іконопису: площинне зображення, статичність
зображення, локальність колориту, використання
орнаментів (додаток 1).
Так,
розрізняють портрети станкові й монументальні,
парадні й камерні, погруддя й у повний зріст, анфас, профіль.
Специфічні
види портрета: автопортрет — зображення художником самого себе, а також
сатиричний портрет, де негативні риси моделі обумовлюють появу портретної
карикатури, шаржу (додаток 2) .
Портрет
може бути індивідуальним, а може зображувати одночасно декількох людей – це
парний, груповий портрети.
Мистецтво
портрета зародилося кілька тисячоліть тому. Перші портрети Були створені єгиптянами:
це гігантські скульптурні зображення давньоєгипетських правителів-фараонів,
висічені з каменю. Статуї повинні були піднести фараонів на недосяжну висоту,
уподібнити їх богам. Тисячі рабів працювали над їхнім виготовленням. Були в
Стародавньому Єгипті й менші скульптурні зображення. Наприклад, створені в
майстерні скульптора портрети фараона Ехнатона, цариці Нефертіті (додаток 3)та їхніх шістьох дочок.
Перед нами постали звичайні людські обличчя, але виконані настільки майстерно,
що важко повірити в їх нинішній вік — три з половиною тисячі років!
Традиція
звеличування видатних людей була поширена в Стародавній Греції, де створювали ідеалізовані
скульптурні портрети поетів, філософів, суспільних діячів. Автори прагнули
підкреслити коло занять портретованого, його суспільну функцію, але не турбувалися
про збереження індивідуальних рис зображуваної людини (додаток 4).
В
історії мистецтва жанр портрета не тільки ніколи не вгасав, але, навпаки,
процвітав за всіх часів, у першу, чергу тому, що завжди знаходилися замовники.
У
Стародавньому Римі ними були знатні городяни та члени їхніх родин. Тепер ми
можемо багато чого довідатися про те, як вони вдягалися в ті далекі часи, які
зачіски й прикраси носили — настільки точно й правдиво працювали римські
скульптори.
Поряд
зі звичайним, розвивався й алегоричний (інакомовний) портрет. Так, у
Стародавньому Єгипті фараони зображувалися у вигляді бога Осириса, цариці —
богині Ісіди. У Стародавній Греції Олександра Македонського представляли в
образі казкового героя Геракла: одягненим у левину шкіру і з палицею в руках. А
в Стародавньому Римі імператорові надавали вигляду верховного бога Юпітера.
У часи
середньовіччя став досить розповсюдженим груповий портрет (правитель та його
оточення). При його написанні художники звертали увагу на образотворчий бік —
ретельно промальовували фон, одяг.
Майстри
Відродження — Леонардо да Вінчі, Рафаель, Джорджоне, Тиціан — не просто
створювали образи сучасників, але відображали цілий світ почуттів, переживань,
настроїв, використовували міфічні сюжети (додаток
5).
Свого
найбільшого розквіту портретний живопис досяг у XVII столітті. З цієї епохи
дійшли до нас образи панів і селян, дітей і старих, королів і блазнів... Усе це
людське різноманіття втілили у своїй творчості Дієго Веласкес і Рембрандт.
Довгі роки Дієго Веласкес був живописцем при дворі іспанських королів. Його
парадні портрети — урочисті й пишні. Вони зображують королівську родину й
придворну знать у всій їхній зовнішній пишноті: вишукані костюми з оксамиту й
парчі, усипані коштовностями й розшиті золотом та мереживами, здатні
приголомшити найбагатшу уяву. Але пози людей занадто нагадують пози манекенів,
а за показною розкішшю не видно людської душі. (додаток
6) Ці картини художник писав на замовлення, а для себе малював
королівських блазнів. Виродки, над якими навколишні постійно знущалися,
викликали у Д. Веласкеса глибокий жаль і співчуття, що чітко видно по численних
портретах. Художник немов говорив нам, що за скромним одягом і фізичними
недоліками ховалися внутрішня краса та шляхетність цих простих людей.
У Росії складається своя школа
портрета — «парсуна», в якій злиті прийоми реалістичного живопису й ікони.
Пізніше, у першій половині XIX століття, головною моделлю стає герой, романтична
особистість. Вітчизняна війна 1812 року висунула на перший план людей активних,
рішучих.
На межі XIX—XX ст.
художники відмовилися від створюваних віками принципів портретного живопису:
руйнувалися пропорції моделі, вводилися геометричні фігури. Основна увага
зосереджувалася на розкритті складної гами людських переживань. Але все одно,
перш ніж малювати портрет, у художніх школах, інститутах, академіях мистецтв
учать канонів, що їх розробили майстри Відродження, які багато сил віддали
вивченню людини, її фізичної будови. Тільки уважно дотримуючись певних
канонів, можна легко намалювати обличчя.
V.
Практична робота
Творче завдання: створити
композицію «Груповий портрет екіпажу корабля перед стартом». Використовувати
фломастери, маркери, ручки.
Демонстрація та аналіз учнівських
робіт попередніх років
Педагогічний малюнок на дошці
послідовності зображення обличчя
Етапи виконання практичного
завдання
·
виконати декілька ескізів (ст. 32-33);
·
вибрати положення аркушу (вертикальне чи
горизонтальне);
·
визначити вид композиції (симетрична чи
асиметрична), узгодити складові композицій за розміщенням, установити зорову
рівновагу в композиції;
·
розмістити малюнок людей і зорельота,
щоб вони доповнювали один одного;
·
виконати малюнок в кольорі.
Самостійна робота. Індивідуальний
та груповий інструктаж.
VІ.
Підсумок уроку
Презентація
та оцінювання робіт учнів.
Завдання додому:
Спробуйте знайти в Інтернеті цікаві
факти або фотокадри льотчиків, які готуються до польоту.
Додаток
1
Парсуна
Козак Байда
Князь Дмитро Вишнивецький
Додаток 2
Т.Г. Шевченко
Додаток 3
Ніфертіті
Додаток 4
Мірон
Діскобол
Додаток 5
Леонардо да Вінчі
Мона Ліза
Додаток
6
Дієго Веласкес
Інфанта Маргарита
Немає коментарів:
Дописати коментар