неділю, 14 грудня 2014 р.

ВИДИ МИСТЕЦТВА
РОЗДІЛ І. Графіка. Початок зоряного шляху
Урок №2
Силуети зоряної флотилії
Мета:
·        навчальна: ознайоми­ти з походженням поняття «силует»; сприяти розширенню знань учнів про графіку як вид образот­ворчого мистецтва, сформувати поняття «фактура»; формувати вміння працювати над композицією сюжетного малюнка, зафарбовувати предмети, використовуючи штрихи різного характеру (крапка, штрих, лінія, пляма), використовувати похилі бічні штрихи для зображення дета­лей;
·        розвивальна: розвивати асоціативну уяву, творче мислення, пізнавальний інтерес; розвивати навички виконання різних штрихів як одного з основних засобів виразності графіки; вдосконалюва­ти вміння використовувати лінію та її виражальні можливості для створення графічних образів;
·        виховна:  виховувати естетичний смак.  
Тип уроку: комбінований
Методи та засоби: вербальний, наочний, технічний, вправа «Закінчити речення».
Оснащення:
·        Зоровий ряд: Є. Круглікова. Є. Лансере, І. Рєпін і К. Петров-Водкін на виставці  «Світу мистецтва». 1916 р. ;
·        Музичний ряд: Людвиг Ван Бетховен «Симфонія №9, Adagio Molto E Cantabile»
·        Обладнання: персональний комп’ютер, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація до уроку.
·        Матеріали та інструменти: альбом, простий олівець, фломастер, туш, перо, гумка, ножиці, кольоровий папір – для учнів; роздатковий дидактичний матеріал - для вчителя.
ХІД  УРОКУ

 І. Організаційний момент (перевірка готовності класу до уроку, вітання)
ІІ. Актуалізація опорних знань
         Дидактична вправа «Закінчи речення»
·        На минулому уроці ми говорили про один із п’яти видів образотворчого мистецтва, а саме про … (графіку)
·        Графіку  поділяють на декілька видів в залежності від призначення, а саме … (станкова, книжкова, прикладна, монументальна)
·        Малюнки та естампи, які мають самостій­не художнє значення, основним засобом цього виду є рисунок, співвідношен­ня ліній і плям. До цього виду графіки належать твори, які автор виконує са­мостійно вручну. Вони можуть бути призначені для прикрашан­ня інтер'єрів житлових і громадських будівель, виставок та музеїв,  і це є … (станкова графіка)
·        Ілюстрації, віньєтки в заставках книги, фігурні буквиці, орнаментальні смуги, шрифти, каліграфія, мініа­тюра - все це належить до … (книжкової графіки)
·        Художнє проектування товарних, поштових, грошових знаків, емблем, етикеток, товарних упаковок, листівок, марок належать до … (прикладної графіки)
·        Цей вид графіки об'єднує твори, виконані з агітаційною, рекламною та навчальною метою: оголошення, ре­кламні плакати, буклети, агітаційні стенди тощо, і ми його називаємо … (монументальна або плакатна графіка)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Я уявляю, як хочеться вам скоріше побачити космічні кораблі, що вирушать у далекі мандри галактиками Всесвіту. Погляньте, он височать виразними силуетами на тлі неба величезні лайнери. Зоряна флотилія готова до старту. Спробуймо намалювати його з допомогою силуету. Слайд 2
Учні читають зашифровану в колограмі тему уроку (додаток 1).


ІV.  Викладення нового навчального матеріалу

... Графіка! Благородне
і прекрасне мистецтво,
мудрий вихователь глядача.
В. Алексеєва

Розповідь вчителя.  Силует — це зображення предмета, що наслідує тінь, яку цей предмет відкидає на пласку поверхню. Тобто на цьому зображенні позначено тільки обрис предмета, а сам він переданий суцільною чорною плямою. Слайд 4
Силует зазвичай малюють чорною фарбою на бі­лому папері або вирізають із тонкого чорного паперу, який потім наклеюють на світлий. Такі зображення віддавна існували в Китаї (так звані китайські тіні) і, ймовірно, звідти потрапили до Європи, насамперед до Франції, де у XVIII ст. поширилася мода на силует­ні портрети, на яких, крім профільного контуру обличчя, на чор­ному тлі голови лише іноді намічалися білими рисками очі, ніздрі, вуха і волосся.
WWW.OPEN.AZ Версия для печати Имена, ставшие словами!Сама назва «силует» виникла у Франції,  вона походить від пріз­вища Етьєна Силуета (1709-1767),  що у 1759 р. був державним міністром (додаток 2). Намагаючись покращити фінанси країни реформами й ощадливістю, він своїми діями викликав глузування елегантного паризького товариства: його ім'ям почали називати все облудно-нікчемне й дешеве, серед іншого й портрети нового типу (portraits la Silhouette), як жалюгідні в порівнянні зі справжніми, живописними. Поза тим, любителі силуету та майстри їх робити розплоди­лися не тільки у Франції, айв інших країнах.
Техніка створення силуетів проста. Силует утворюється за ра­хунок контуру, який потім заповнюють усередині. Він має завжди бути трохи перебільшеним: згадайте силуетні малюнки, на яких фі­гури зображені в профіль, із різко окресленим носом і лобом.
Силуетну композицію можна намалювати або вирізати. Силует вирізають з одного аркуша і накладають на інший. Колір і факту­ра силуету і фону можуть бути досить різноманітними — головною залишається цілісно вирізана картина, накладена на однорідне тло. Слайд 5 Причому за тло в окремих випадках (найчастіше в роботах із вну­трішнім силуетом) може слугувати шматок тканини або шпалер.
«Класика жанру» — це чорні силуети на білому тлі або білі на чорному (європейський варіант), або ж поєднання червоного і біло­го кольорів (Китай, Японія). Але в усіх країнах і в кожного окре­мого майстра завжди знайдеться достатньо робіт, що здивують гля­дачів колірними контрастами.
Головна риса сюжетних силуетних композицій — рівновага. Коли будують симетричне зображення, спочатку визначають йо­го межі та вісь симетрії, потім повторюють малюнок у дзеркально­му відображенні, саме завдяки такого методу створюються класичні твори українського декоративно-прикладного мистецтва – витинанки (ст. 18 у підручнику)
Асиметричні композиції не мають осі або точки симетрії, проте не слід вважати, що асиметричність знімає проблему врівноваже­ності. Скоріше навпаки, в асиметричних композиціях автори при­діляють урівноваженості особливу увагу(ст. 18 у  підручнику)
       Але найулюбленішим жанром серед май­стрів силуету завжди був саме портрет. У XVIII ст. винайшли нехитре приладдя для малювання пор­третних силуетів. До звичайного крісла збоку на спеціальних кронштейнах кріпили стулку ширми з натягнутим на ній чистим аркушем паперу. Портретований сідав у крісло, трохи на віддалі від нього ставили на високому столику свічку. Художникові, що стояв по другий бік ширми, залишалося тільки повторити олівцем виразний темний профіль. На всю процедуру йшли одна-дві хвили­ни. Після цього треба було залити контур тушшю, і силуетний пор­трет у натуральну величину був готовий. Потім його зменшували.

V. Практична робота
*                Творче завдання: створити композицію «Силуети зоряної флотилії». Використовувати фломастери, маркери,  ручки, за потреби – кольоровий папір, картон.
Учні діляться на дві групи, одна група працює над малюнком силуетного зображення графічними матеріалами, інша група виконує композицію в техніці «витинанка».
*                Демонстрація та аналіз учнівських робіт попередніх років
*                Діти отримують інструкційні картки з алгоритмом виконання завдання уроку
·        Інструкційна картка №1, І група  (додаток 3)
·        Інструкційна картка №2, ІІ група (додаток4)
*                Самостійна робота. Індивідуальний та груповий інструктаж.

VІ.  Підсумок уроку
Бліц-опитування
·        Із якою графічною технікою ви сьогодні познайомилися?
·         Які існують специфічні для графіки жанри?
·        У чому особливості контурного рисунка?
Презентація та оцінювання робіт учнів 
Завдання додому:
Створити силуети своїх друзів чи знайомих, експериментуючи з кольором










Додаток 1


 












Додаток 2
WWW.OPEN.AZ Версия для печати Имена, ставшие словами!
Етьєна Силуета (1709-1767)


Додаток 3
Інструкційна картка №1 
·        виконати декілька ескізів (ст. 20-21);
·        силуетні композиції кораблів можуть бути симетричними і асиметричними;
·        вибрати положення аркушу (вертикальне чи горизонтальне);
·        визначити розмір частин композиції, узгодити їх за розміщеннями;
·        установити зорову рівновагу в композиції;
·        крім традиційного для силуетів чорного і білого кольорів, можна використовувати  й інші, але обов’язково такі, щоб зберегти силу контрасту світлого на темному, або теплого з холодним кольором;
·        виконайте композицію в кольорі;



Додаток4
Інструкційна картка №2 
·        виконати декілька ескізів (ст. 20-21);
·        силуетні композиції кораблів можуть бути симетричними і асиметричними;
·        вибрати положення аркушу основи (вертикальне чи горизонтальне);
·        крім традиційного для силуетів чорного і білого кольорів, можна використовувати  й інші, але обов’язково такі, щоб зберегти силу контрасту світлого на темному, або теплого з холодним кольором
·        визначити розмір частин композиції, вирізання силуетів;
·        установити зорову рівновагу в композиції, узгодження всіх елементів за розміщенням;
·        наклеювання всіх елементів композиції.


Додаток 5

Вырезание силуэтное - Силуэт по-китайски " Поиск мастер классов, поделок своими руками и рукоделия на SearchMasterclass.Net












Додаток 6



Фотоматеріали до уроку






















Дитячі роботи



Дитячі роботи
 
 










Немає коментарів:

Дописати коментар