неділю, 14 грудня 2014 р.

ВИДИ МИСТЕЦТВА
РОЗДІЛ І. Графіка. Початок зоряного шляху
Урок №3
Піктограми для космічної експедиції
Мета:
·        навчальна: ознайоми­ти учнів з поняттям «піктограма» та сферами її застосування;
·        розвивальна: розвивати творче мислення, уяву в процесі розробки піктограми; удосконалювати композиційні навички в процесі виконання графічного малюнку, уміння використовувати художньо-виражальні засоби прикладної графіки; розвивати прагнення до творчого пошуку та самовдосконалення;
·        виховна:  виховувати відповідальне ставлення до суспільно корисної роботи; виховувати бережливе ставлення до приладів, інструментів, матеріалів.  
·        Тип уроку: Комбінований
·        Методи та засоби: вербальний, наочний, технічний, метод «Евристичної бесіди».
Оснащення:
·        Зоровий ряд:зразки наскельного живопису, «Правила дорожнього руху»,
зразки шумерського клинопису.
·        Музичний ряд: Шопен «Ніжність», Шопен «Пісня ангелів».
·        Обладнання: персональний комп’ютер, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація до уроку.
·        Матеріали та інструменти: підручник, альбом, простий олівець, фломастер, туш, перо, гумка, ножиці, кольоровий папір – для учнів; роздатковий дидактичний матеріал – для вчителя.



ХІД  УРОКУ

 І. Організаційний момент (перевірка готовності класу до уроку, вітання)
ІІ. Актуалізація опорних знань
         Дидактична гра «Снігова куля»
Учитель. Ми далі продовжуємо вивчати тему «Графіка». На минулому уроці ви створювали силуетні зображення зоряної флотилії. Що ви знаєте про силует? (діти по черзі, по одному реченню, розкривають поняття «силует»).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Чи спадало вам на думку, як члени екіпажу та пасажири космічного корабля – люди різних національностей, які розмовляють різними мовами, будуть орієнтуватися у його приміщенні? Адже там, як і на великому морському лайнері, є і своєрідний капітанський місточок – пульт управління зорельотом, і центр наукових досліджень, а також галактична бібліотека, космічна оранжерея, медичний пункт, тренажерний зал, майстерні митців, каюти мешканців тощо. Як же допомогти членам команди не заблукати в лабіринтах корабля? Яку знайти художню мову, Щоб вона була зрозуміла всім?
Так мова є , й існувала вона з найдавніших часів. Це – піктографія – малюнкове письмо. У ньому поняття передаються за допомогою малюнків: фігур, схем, спрощених зображень – піктограм. Слайд 1
ІV.  Викладення нового навчального матеріалу
Розповідь вчителя.  Предметна символіка була передісторією письма. Першим історичним типом письма була піктографія (від лат. pictus – прикрашений і грец. grapho – пишу. Власне письмо починається тоді, коли за допомогою спеціальних графічних знаків (графем) позначається щось (предмет, поняття, склад, звук), тобто картинне письмо. Слайд 2
Піктограми – одиниці такого письма - видряпувались, а потім і малювались на стінах печер, скелях і каменях, на рогах і кістках тварин, на бересті (додаток 2). Піктографічне письмо ще зберігає зв’язок із живописом, виражаючи думку шляхом символічного осмислення зображених осіб, предметів, явищ. Отже, піктограма зберігає наочність, зоровий образ. Слайд 3
Однак піктограма відрізняється від рисунка тим, що вона умовна і має постійне значення. Поруч із схематичним зображенням конкретних предметів використовуються й умовні знаки, які позначають абстрактні поняття. Зараз піктографія не використовується як основний вид письма.
Однак піктограми широко вживаються на вітринах, рекламах, як дорожні знаки тощо; сюди ж відносяться різні нагрудні значки й фотографії, емблеми на документах.
Втрачаючи зоровий образ і перетворюючись на немотивований знак, піктограма стає ідеограмою, а піктографія - ідеографією (від грец. idea – ідея і grapho - пишу; буквально: писання понять.
Поруч з терміном „ідеографія” вживається також „логографія” і „ієрогліфіка”; останній термін – давньогрецький: „священні знаки” (так називались написи, використовувані єгипетськими жерцями). Слайд 4
Ідеографія з’являється тоді, коли виникають держави, яким необхідне письмо для управління і обліку державного і храмового господарства, для записів законів і культових текстів. Найдавнішими ідеографічними системами письма є єгипетська, шумерська, китайська, ацтекська, майя  (додаток 3). Аналіз найдавнішого ідеографічного письма показує, що ідеограма виникла на базі рисунка і піктограми, особливо при зображенні конкретних понять (бусинка, людини, води). Виникнення ідеограми з піктограми можна простежити на ідеограмах китайського письма; особливо це ясно на ієрогліфах: сонце, гора, риба, око тощо.
Найбільш стабільним і поширеним ідеографічним письмом до цього часу є китайське, чому немало сприяла особлива історія Китаю і односкладовий характер китайських слів. Китайське письмо виникло давно: вже у ХV ст. до н.е. іньські племена мали розвинену систему письма. Однак державне закріплення і систематизація ієрогліфів відбулися при об’єднанні Китаю в централізовану державу, коли Сюй Шень в І-ІІ ст. створив каталог китайських ієрогліфів (10,5 тисяч). Китайське письмо складається з основних знаків (ієрогліфів) і додаткових смислових і фонетичних визначників (їх називають „ключами”).  Складання ієрогліфів (основних елементів) відображає основний спосіб словотворення – складання коренів. У повних словниках китайської мови налічується більше 40 тисяч ієрогліфів, у сучасних текстах – від 2 до 5 тисяч. Слайд 5
Ідеографічний принцип письма набув широкого поширення при запису рахунку і алгебраїчних понять, що призвело до створення цифр і наукової символіки (алгебраїчної, хімічної, логічної тощо). Слово «цифра»  арабського  походження: цим словом араби називали нуль (буквально: пусте місце). Слайд 6
Найдавніші цифри з’явились у Вавилоні і Єгипті. При виникненні алфавітів цифри позначались буквами, напр., буква альфа (аз) у давнину позначала цифру 1. Нині більш поширеними цифровими системами є арабська і римська, причому написання цифр більш-менш уніфіковане. Арабські цифри виникли в Індії; в Європу вони були занесені арабами (звідси їхня вторинна назва).
Піктограма сьогодні – це стилізоване графічне зображення, спрощене з метою полегшення візуального мистецтва. Піктограма посилює характерні риси зображувального об’єкта, тому часто стає символом, наприклад: знак, що позначає лікарню, стоянку автомобілів. Нині піктограма залишається способом міжнаціонального спілкування, потреба в якому постійно зростає. Найвідоміші піктограми: знаки дорожнього руху, вказівники на громадському транспорті, емблеми різних установ. Слайд  7- 10 Зверніть увагу й на те, що піктограми однієї серії, тобто однакової тематики, вписуються в певні геометричні фігури: квадрат, круг, трикутник. Вони подібні між собою за характером стилізації зображувальних об’єктів та виконані в однакових кольорах. Зображення на піктограма силуетні, що робить їх більш виразними. Створення піктограм – цікава і непроста робота, адже кожен малюнок має передавати певну інформацію.
Робота з підручником (ст.. 23-24)
Метод «Евристична бесіда»
Слайд 11
·        Чи має піктограма  спільні риси з композиціями попереднього уроку?
·        За допомогою яких засобів графіки створюють піктограми?
·        Які кольори переважно застосовують при створенні піктограми, силуету?
·        Що є головною відмінністю між піктограмою та силуетом?
·        В чому полягає суспільна користь та значущість цих видів графіки?
V. Практична робота
*    Творче завдання: створити композицію «Піктограми для космічної експедиції». Використовувати фломастери, маркери,  ручки.
*    Демонстрація та аналіз учнівських робіт попередніх років
*    Діти, за допомогою жеребкування, визначаються з частиною космічного корабля, до якої необхідно створити піктограму
 (додаток 1)
*    Етапи виконання практичного завдання
·        поексперементуйте з геометричною формою в яку впишете піктограму, зробіть ескізи;
·        простилізуйте предмети приміщення, до якого створюєте піктограму (ст.25-26);
·        установити зорову рівновагу в композиції;
·        доберіть колір піктограми, виконайте зображення в кольорі.
*    Самостійна робота. Індивідуальний та груповий інструктаж.
VІ.  Підсумок уроку
Презентація та оцінювання робіт учнів.  
Завдання до дому:
Подумайте, яке зображення може стати основою для створення піктограми гуртка чи секції, що ви відвідуєте.









Додаток 1





ЇДАЛЬНЯ
ОРАНЖЕРЕЯ
РОЗДЯГАЛКА
МЕДПУНКТ
БІБЛІОТЕКА
ХУДОЖНЯ
МАЙСТЕРНЯ

ГОНЧАРНА
МАЙСТЕРНЯ
МУЗИЧНИЙ
КЛАС
ТУАЛЕТ
КАПІТАНСЬКИЙ
МОСТИК
ЦЕНТР
СПОСТЕРЕЖЕННЯ
КІНОХЗАЛ
ІГРОВИЙ
КОМПЛЕКС
СПОРТИВНИЙ
ЗАЛ
СПА



















Додаток 2














Наскельний малюнок, Африка

















Наскельний малюнок, Австралія



Додаток 3





Клинкове письмо шумерів















Додаток 4
Фотоматеріали до уроку



Дитячі роботи
 












Немає коментарів:

Дописати коментар