ВИДИ
МИСТЕЦТВА
РОЗДІЛ
І. Графіка. Початок зоряного шляху
Урок
№2
Силуети
зоряної флотилії
Мета:
·
навчальна: ознайомити з походженням поняття «силует»; сприяти
розширенню знань учнів про графіку як вид образотворчого мистецтва, сформувати
поняття «фактура»; формувати вміння працювати над композицією сюжетного малюнка,
зафарбовувати предмети, використовуючи штрихи різного характеру (крапка, штрих,
лінія, пляма), використовувати похилі бічні штрихи для зображення деталей;
·
розвивальна: розвивати асоціативну уяву, творче
мислення, пізнавальний інтерес; розвивати навички виконання різних штрихів як
одного з основних засобів виразності графіки; вдосконалювати вміння
використовувати лінію та її виражальні можливості для створення графічних
образів;
·
виховна:
виховувати естетичний смак.
Тип
уроку: комбінований
Методи
та засоби: вербальний, наочний, технічний, вправа
«Закінчити речення».
Оснащення:
·
Зоровий
ряд: Є. Круглікова. Є.
Лансере, І. Рєпін і К. Петров-Водкін на виставці «Світу мистецтва». 1916
р. ;
·
Музичний
ряд: Людвиг
Ван Бетховен «Симфонія №9, Adagio Molto E Cantabile»
·
Обладнання:
персональний комп’ютер, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація до уроку.
·
Матеріали
та інструменти:
альбом, простий олівець, фломастер,
туш, перо, гумка, ножиці, кольоровий папір – для учнів; роздатковий дидактичний
матеріал - для вчителя.
ХІД
УРОКУ
І.
Організаційний момент (перевірка готовності класу до уроку, вітання)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Дидактична
вправа «Закінчи речення»
·
На минулому
уроці ми говорили про один із п’яти
видів образотворчого мистецтва, а саме про … (графіку)
·
Графіку поділяють на декілька видів в залежності від
призначення, а саме … (станкова,
книжкова, прикладна, монументальна)
·
Малюнки
та естампи, які мають самостійне художнє значення, основним засобом цього виду
є рисунок, співвідношення ліній і плям. До цього виду графіки належать твори,
які автор виконує самостійно вручну. Вони можуть бути призначені для прикрашання
інтер'єрів житлових і громадських будівель, виставок та музеїв, і це є … (станкова
графіка)
·
Ілюстрації,
віньєтки в заставках книги, фігурні буквиці, орнаментальні смуги, шрифти,
каліграфія, мініатюра - все це належить до … (книжкової графіки)
·
Художнє
проектування товарних, поштових, грошових знаків, емблем, етикеток, товарних упаковок,
листівок, марок належать до … (прикладної
графіки)
·
Цей
вид графіки об'єднує твори, виконані з агітаційною, рекламною та навчальною
метою: оголошення, рекламні плакати, буклети, агітаційні стенди тощо, і ми
його називаємо … (монументальна або
плакатна графіка)
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель.
Я уявляю, як хочеться вам скоріше
побачити космічні кораблі, що вирушать у далекі мандри галактиками Всесвіту.
Погляньте, он височать виразними силуетами на тлі неба величезні лайнери.
Зоряна флотилія готова до старту. Спробуймо намалювати його з допомогою
силуету. Слайд 2
Учні читають зашифровану в колограмі
тему уроку (додаток
1).
ІV. Викладення нового навчального матеріалу
... Графіка! Благородне
і прекрасне мистецтво,
і прекрасне мистецтво,
мудрий вихователь глядача.
В. Алексеєва
Розповідь вчителя. Силует —
це зображення предмета, що наслідує тінь, яку цей предмет відкидає на пласку
поверхню. Тобто на цьому зображенні позначено тільки обрис предмета, а сам він
переданий суцільною чорною плямою. Слайд 4
Силует зазвичай малюють чорною
фарбою на білому папері або вирізають із тонкого чорного паперу, який потім
наклеюють на світлий. Такі зображення віддавна існували в Китаї (так звані
китайські тіні) і, ймовірно, звідти потрапили до Європи, насамперед до Франції,
де у XVIII ст. поширилася мода на силуетні портрети, на яких, крім профільного
контуру обличчя, на чорному тлі голови лише іноді намічалися білими рисками
очі, ніздрі, вуха і волосся.
Сама
назва «силует» виникла у Франції, вона
походить від прізвища Етьєна Силуета (1709-1767), що у 1759 р. був державним міністром (додаток 2). Намагаючись покращити
фінанси країни реформами й ощадливістю, він своїми діями викликав глузування
елегантного паризького товариства: його ім'ям почали називати все облудно-нікчемне
й дешеве, серед іншого й портрети нового типу (portraits la Silhouette), як
жалюгідні в порівнянні зі справжніми, живописними. Поза тим, любителі силуету
та майстри їх робити розплодилися не тільки у Франції, айв інших країнах.
Техніка створення силуетів проста. Силует утворюється за рахунок
контуру, який потім заповнюють усередині. Він має завжди бути трохи
перебільшеним: згадайте силуетні малюнки, на яких фігури зображені в профіль,
із різко окресленим носом і лобом.
Силуетну
композицію можна намалювати або вирізати. Силует вирізають з одного аркуша і
накладають на інший. Колір і фактура силуету і фону можуть бути досить
різноманітними — головною залишається цілісно вирізана картина, накладена на
однорідне тло. Слайд 5 Причому за тло в окремих випадках
(найчастіше в роботах із внутрішнім силуетом) може слугувати шматок тканини
або шпалер.
«Класика
жанру» — це чорні силуети на білому тлі або білі на чорному (європейський
варіант), або ж поєднання червоного і білого кольорів (Китай, Японія). Але в
усіх країнах і в кожного окремого майстра завжди знайдеться достатньо робіт,
що здивують глядачів колірними контрастами.
Головна
риса сюжетних силуетних композицій — рівновага. Коли будують симетричне
зображення, спочатку визначають його межі та вісь симетрії, потім повторюють
малюнок у дзеркальному відображенні, саме завдяки такого методу створюються
класичні твори українського декоративно-прикладного мистецтва – витинанки (ст. 18 у підручнику).
Асиметричні
композиції не мають осі або точки симетрії, проте не слід вважати, що асиметричність
знімає проблему врівноваженості. Скоріше навпаки, в асиметричних композиціях
автори приділяють урівноваженості особливу увагу(ст. 18 у підручнику).
Але найулюбленішим жанром серед майстрів
силуету завжди був саме портрет. У XVIII ст. винайшли нехитре приладдя для
малювання портретних силуетів. До звичайного крісла збоку на спеціальних
кронштейнах кріпили стулку ширми з натягнутим на ній чистим аркушем паперу.
Портретований сідав у крісло, трохи на віддалі від нього ставили на високому
столику свічку. Художникові, що стояв по другий бік ширми, залишалося тільки
повторити олівцем виразний темний профіль. На всю процедуру йшли одна-дві хвилини.
Після цього треба було залити контур тушшю, і силуетний портрет у натуральну
величину був готовий. Потім його зменшували.
V.
Практична робота
Творче
завдання: створити композицію «Силуети зоряної флотилії».
Використовувати фломастери, маркери,
ручки, за потреби – кольоровий папір, картон.
Учні
діляться на дві групи, одна група працює над малюнком силуетного зображення
графічними матеріалами, інша група виконує композицію в техніці «витинанка».
Демонстрація
та аналіз учнівських робіт попередніх років
Діти
отримують інструкційні картки з алгоритмом виконання завдання уроку
·
Інструкційна картка №1, І група (додаток
3)
·
Інструкційна картка №2, ІІ група (додаток4)
Самостійна
робота. Індивідуальний та груповий інструктаж.
VІ.
Підсумок уроку
Бліц-опитування
·
Із
якою графічною технікою ви сьогодні познайомилися?
·
Які існують специфічні для графіки жанри?
·
У
чому особливості контурного рисунка?
Презентація та оцінювання робіт
учнів
Завдання додому:
Створити силуети своїх друзів чи знайомих, експериментуючи з
кольором
Додаток 1
Додаток 2
Етьєна Силуета (1709-1767)
Додаток 3
Інструкційна картка №1
·
виконати декілька ескізів (ст. 20-21);
·
силуетні композиції кораблів можуть бути
симетричними і асиметричними;
·
вибрати положення аркушу (вертикальне чи
горизонтальне);
·
визначити розмір частин композиції,
узгодити їх за розміщеннями;
·
установити зорову рівновагу в композиції;
·
крім традиційного для силуетів чорного і
білого кольорів, можна використовувати й
інші, але обов’язково такі, щоб зберегти силу контрасту світлого на темному,
або теплого з холодним кольором;
·
виконайте композицію в кольорі;
Додаток4
Інструкційна картка №2
·
виконати декілька ескізів (ст. 20-21);
·
силуетні композиції кораблів можуть бути
симетричними і асиметричними;
·
вибрати положення аркушу основи (вертикальне
чи горизонтальне);
·
крім традиційного для силуетів чорного і
білого кольорів, можна використовувати й
інші, але обов’язково такі, щоб зберегти силу контрасту світлого на темному,
або теплого з холодним кольором
·
визначити розмір частин композиції,
вирізання силуетів;
·
установити зорову рівновагу в
композиції, узгодження всіх елементів за розміщенням;
·
наклеювання всіх елементів композиції.
Додаток 5
Додаток 6
Фотоматеріали до уроку
Дитячі
роботи
|
Немає коментарів:
Дописати коментар